Ana içeriğe atla

  
 
Print Friendly and PDF

Fifty Years in the System One Man's Struggle to Prove his Sanity

Sistemde Elli Yıl: Bir Adamın Akıl Sağlığını Kanıtlama Mücadelesi

Jimmy Laing ve Dermot McQuarrie, Sistemde Elli Yıl, Edinburgh: Mainstream Publishing, 1989, f11.95 (h/b), 189 s.

The Independent - 20 Mayıs 1993 Perşembe

Biri guguk kuşu yuvasından uçtu: Jimmy Laing yarım yüzyılı akıl hastanelerinde geçirdi. Neden? Niye? Bu iyi bir soru ve çok iyi bir okuma

Formun Altı

JIMMY LAING'in Sistemde Elli Yıl kitabı, rahat okunan bir kitap değil. Kitap boyunca okuyucu, korkunç ayrıntılardan oluşan bir geçit töreninin tedirgin bir röntgencisidir. Daha da kötüsü, anlatıcının onun korkunç kaderini kabul etmesi o kadar sessiz ki, sayfalara uzanmak, onu yakalarından yakalamak ve ona kendini halletmesini söylemek istiyorsun.

Yine de bu yıl dağıtılan tüm edebi gonglar arasında, Melvyn Bragg'in bu hafta Londra'daki Barbican Center'da Jimmy Laing'e verdiği gong'un en çok hak edileni olduğuna şüphe yok. Toplumun ruh sağlığı sorunları konusunda bilinçlenmesine en önemli katkıyı sağlayan çalışmaya hayır kurumu tarafından verilen Yılın Akıl Kitabı oldu.

Jimmy, ödülünü alırken, "Birkaç kelime söylemem istendi ve itaat edeceğim," dedi. "Bana söyleneni yapmak için yetiştirildim."

Booker veya Whitbread'in kazananları, çalışmalarını hazırlamak için bir tavan arasında birkaç yıl geçirmiş olsa da, Jimmy'nin araştırmasında daha uzun sürdü. Sistemde Elli Yıl, İskoç akıl hastanelerindeki hayatını anlatıyor. Tüm iyi okumalar gibi, hikayesinde de bir bükülme var: Jimmy, yanlış bir şey yapmadan yarım yüzyıl boyunca kilitli kaldı; hiçbir zaman düzgün bir şekilde değerlendirilmedi veya teşhis edilmedi. O basitçe terk edildi.

Ödül öğle yemeğinden sonra, "Hayatıma dönüp baktığımda bir Walt Disney filmi aklıma geliyor" dedi. "Saçma, oldukça saçma."

65 yaşında, titiz bir manikür, şık bir takım elbise ve cilalı ayakkabılarla şık bir adam olan Jimmy Laing, Kenneth Williams'ın gangster rolündeki görünümüne sahiptir. Ancak yüzdeki yaralar ve eksik dişler, kavgalardan değil, kazalardan ve diş hekimliği eksikliğinden kaynaklanmaktadır. Nazik ve kibardır ve hikâyesini samimiyetle anlatır.

Savaştan hemen önce Perth'de açılıyor. Babası askerdeydi, annesi hiperaktif oğluyla baş edemiyordu ve büyütmesi gereken yarım düzine çocuk varken onu elinden kurtardığı için rahatlamıştı. Ailesi onu bakıma aldığında dokuz yaşındaydı.

Gençliğini Nicholas Nickleby'deki Dotheboys Hall'u bir Montessori çocuk odası gibi gösterecek kadar korkunç yerlerde geçirdi. Müfredatın ana konuları dayak ve sodomiydi. Savaş gelip geçti, annesi başka bir adamla birlikte oldu ve kimse Jimmy'nin hâlâ içeride olduğunu fark etmemiş gibiydi. Özel okuldan akıl hastanesine sürüklendi.

Büyüdükçe, hayatı, akıllara durgunluk veren zalimlik anlarıyla noktalanan, akıllara durgunluk veren uzun bir donukluk platosu haline geldi. Örneğin, elektrokonvülsif tedavi almak için bir hastane sağlık odasının önünde sıraya girdiği zamanlar vardı. İçeriden gelen çığlıklar paniklemesine neden oldu ve kaçtı. Onu yakalamak için altı hastane görevlisi gerekti. Yatağa bağlamalarına izin verilmediği için tedavi için onu tutmakta zorlandılar. "Daha sonra öğrendim, çünkü elektrotlar şakaklara takıldığında ve yük senin içinden geçtiğinde, havada bir metre sıçrayabilirsin. Hastalar bağlanırsa sırtlarını kıracaklarını keşfettiler.'

Ancak zulmün çoğu fiziksel değildi. Özellikle hastaları bastırmak için ilaçların yaygın kullanımı karşısında dehşete düştü. 'Hastaneye ilk gittiğimde her türden karşılaştım: Papalar, krallar, bir düzine İsa Mesih. Bu insanlar içeri girdi ve gerçeklik yüzlerine vurdu ve 'Uh-oh, bundan kurtulacağım' diye düşündüler. Ben başka biri olacağım.' Ve yeni benlikleri olarak çok mutluydular.'

Sonra altmışların ortalarında sakinleştiriciler geldi. 'Hayatlarını mahvetti. Artık İsa ya da III. George değillerdi, günün 24 saati orada oturup saçma sapan konuşuyorlardı. Kesinlikle kanlı bir tacizdi.'

Sık sık kaçardı, ama her zaman kaçırırdı. Bir keresinde Cornwall'a otostop çekti, kendine bir iş ve barınma yeri ayarladı ve kaçtığını sandı. Sonra bir gün, bir polisin kaldığı evin yakınında birini sorguya çektiğini gördü. Yanlış bir şekilde onun hakkında olduğunu varsayarak, onu İskoçya'ya, hastaneye geri götürdü ve burada teslim oldu.

Jimmy, "Her kaçtığımda, birinin 'Evet yapabilir, başardı, hadi onu bırakalım' demesini umdum," diye hatırladı Jimmy. 'Hiç kimse yapmadı. Meşruiyet olmadan geri dönmem kaçınılmazdı. Kuruma manyetik bir geri çekilme oldu ama mıknatısı ben tutmuyordum. O imza kağıt üzerinde olana kadar gerçekten özgür olamazdınız.'

Her hastaneye geri götürüldüğünde, banyo yaptırıldı, sonra yatırıldı ve sonraki üç gün boyunca pijama giydirildi. Çoğu zaman, bir dizi müshil ile cezalandırılırdı: 'Eğer kötülüğünüzü üzerinizden atamazlarsa,' diye hatırladı, 'seni sıçmaya çalıştılar.'

Yetmişlerin ortalarında bir kaçış sırasında annesini ziyarete gitti. Bu büyük bir hataydı. Jock McNab adında bir adam olan sevgilisi onu dışarı attı. Jimmy o kadar öfkeliydi ki, gördüğü ilk polis memuruna gitti ve "Ben Jimmy Laing" dedi. Jock McNab'ı öldüreceğim.' Akıl hastanesi siciliyle, Jimmy'nin yapması akıllıca bir şey değildi. Çocuk tacizcilerinin ve seri katillerin gönderildiği ve kaçmanın bir sorun olmadığı, İskoçya'nın Broadmoor'daki Carstairs güvenli hastanesine gönderildi. Cezasının uzunluğu belirtilmedi.

Carstairs'te Jimmy, sistemi oynamakta, doktorlara duymak istediklerini söylemekte, mağazalardan yapılan küçük hırsızlıklarda yer almakta, şiddet uygulayan hemşireleri yağlamakta ustalaştı. Sabah, sorumlu hemşirelerin listesine bakar ve 'Aman Tanrım, bu o' diye düşünürdünüz. Saat 10'da çay ve tostu sevenin o olduğunu bilirdin, bu yüzden onu aldığından emin oldun. İşe yaradı. Günün geri kalanında cinayetten kurtulabilirsin. Kelimenin tam anlamıyla değil elbette.'

Ve bunca zaman boyunca kimse Jimmy'ye sorununun ne olduğunu söylemedi. Tek söyledikleri, durumunun 'gözaltı' olduğuydu.

Bir doktorun, 'Tanrım, James, biri seninle çok büyük bir hata yaptı' dediğini hatırlıyorum. Ama bu konuda asla bir şey yapmadı. Serbest bırakılmama 10 yıl daha vardı.'

Üstelik, yarım yüzyıldır Jimmy, sorununun ne olduğunu sormanın kendisine düştüğünü hiç düşünmemişti. Kurumların onun için yaptığı şey buydu, kaderinin çaresizce kabul edilmesini teşvik etti. Olayı ele alalım, kaçtıktan sonra, sokakta tanıştığı bir adamdan gece için bir yatak teklifini içtenlikle kabul ettiğinde. Jimmy, "Gece boyunca beni öpmesi ve okşamasıyla uyandım," diye yazıyor. 'Ben kendimi neyin içine atmıştım? Beni rahatsız etmesine izin verdim.

Kurumlar onun kendi kaderini tayin hakkını elinden aldı ve yerine bir rutin koydu. Bu rutin üzerinde küçük zaferler elde etmek için yaşadığı şeydi. Sonunda tamamen kurumsallaşmış mıydı? 'Hayır, hayır, hayır' dedi. Bu kelimeden nefret ediyorum, korkunç bir kelime. Hayır, akıl sağlığımı korudum. Nasıl olduğundan emin değilim, ama üstesinden gelmek için içimde bir kararlılık vardı. Tanrı bilir nereden geldi.'

Jimmy kendine acıma belirtisi göstermiyor. Hastanede geçirdiği 50 yılda başına gelen en kötü şeyin ne olduğu sorulduğunda, duraksadı ve 'Hemen hemen her gün tanık olduğum bir şeydi. Yaşlılar hastaneye kaldırıldığı zamandı. Hemşirelerin, belki de 60 yıldır orada olan bir aşk işareti olan alyansları parmaklarından çıkarma alışkanlığıydı. Diğer kişisel eşyalarını da alıp zarflara koydular. Sonra bir envanter çıkarırlardı, biri panoya sahip hemşire, biri hastaya bakardı. 'Çorapları ne renk?' 'Kahverengi.' "Pantolonunun rengi ne?" 'Mavi.' Sebep oldukları acıyı görmediler. Pek çok dehşet arasında en müstehcen olanı buydu.'

Neyse ki bu Jimmy'nin kaderi olmayacaktı. 1987'de daha aydın bir rejim tarafından serbest bırakıldığında, hemşirelerin alaylarına rağmen ('geri döneceksin oğlum') muzaffer bir şekilde hayatta kaldı. Carstairs'ten sonra yarı yolda hastaneye gönderildi. 'Bu bir arınma egzersiziydi' dedi. 'Yayınlanacağını ve bu kadar çok insana dokunacağını bilmiyordum.'

Şimdi, üyeleri yalnızca ona patronluk taslamak için kullanılan psikiyatri kurumu tarafından ziyafet çekiliyor. Yakın zamanda Glasgow'daki Caledonian Üniversitesi'nde akıl hastalığı üzerine misafir öğretim görevlisi olarak atandı ('Umarım eski doktorlarım bunu okur.')

Ve şimdi, işte burada, 50 yıldır serbest bırakılamayacak kadar büyük bir risk olarak görülen adam, Melvyn Bragg ve Fay Weldon ile omuz omuza, edebi bir öğle yemeğinde başarılı bir konuşma yapıyor.

59 yaşında salıverilseydi ve kitabını yazmasaydı ona ne olurdu, diye düşündü mü? 'Düşünmek için titriyorum' dedi. Ama bana destek veren kitap o kadar da değil. O benim karım. O olmasaydı, sanırım orada, Waterloo'da kemerlerin altında olurdum. Ben son derece şanslıyım.

'Geçen gün Bournemouth'ta kitap imzalıyordum ve 75 yaşındaki bu yaşlı adam bana geldi ve büyük bir gururla şöyle dedi: 'Sistemde elli yıl mı? Bu hiçbir şey. 60 yaptım. Görüyorsun, yalnız değilim. Çok fazla Jimmy Laing var.

Jimmy Laing'in Dermot McQuarrie ile yazdığı 'Sistemde Elli Yıl', Corgi tarafından 5,99 pound olarak yayınlandı.

(Fotoğraf çıkarılmıştır

https://www.independent.co.uk/life-style/one-flew-out-of-the-cuckoo-s-nest-jimmy-laing-spent-half-a-century-in-mental-institutions-why-that-s-a-good-question-and-a-very-good-read-2324215.html


Bu blogdaki popüler yayınlar

TWİTTER'DA DEZENFEKTÖR, 'SAHTE HABER' VE ETKİ KAMPANYALARI

Yazının Kaynağı:tıkla   İçindekiler SAHTE HESAPLAR bibliyografya Notlar TWİTTER'DA DEZENFEKTÖR, 'SAHTE HABER' VE ETKİ KAMPANYALARI İçindekiler Seçim Çekirdek Haritası Seçim Çevre Haritası Seçim Sonrası Haritası Rusya'nın En Tanınmış Trol Çiftliğinden Sahte Hesaplar .... 33 Twitter'da Dezenformasyon Kampanyaları: Kronotoplar......... 34 #NODAPL #Wiki Sızıntıları #RuhPişirme #SuriyeAldatmaca #SethZengin YÖNETİCİ ÖZETİ Bu çalışma, 2016 seçim kampanyası sırasında ve sonrasında sahte haberlerin Twitter'da nasıl yayıldığına dair bugüne kadar yapılmış en büyük analizlerden biridir. Bir sosyal medya istihbarat firması olan Graphika'nın araçlarını ve haritalama yöntemlerini kullanarak, 600'den fazla sahte ve komplo haber kaynağına bağlanan 700.000 Twitter hesabından 10 milyondan fazla tweet'i inceliyoruz. En önemlisi, sahte haber ekosisteminin Kasım 2016'dan bu yana nasıl geliştiğini ölçmemize izin vererek, seçimden önce ve sonra sahte ve komplo haberl

FİRARİ GİBİ SEVİYORUM SENİ

  FİRARİ Sana çirkin dediler, düşmanı oldum güzelin,  Sana kâfir dediler, diş biledim Hakk'a bile. Topladın saçtığı altınları yüzlerce elin,  Kahpelendin de garaz bağladın ahlâka bile... Sana çirkin demedim ben, sana kâfir demedim,  Bence dinin gibi küfrün de mukaddesti senin. Yaşadın beş sene kalbimde, misafir demedim,  Bu firar aklına nerden, ne zaman esti senin? Zülfünün yay gibi kuvvetli çelik tellerine  Takılan gönlüm asırlarca peşinden gidecek. Sen bir âhu gibi dağdan dağa kaçsan da yine  Seni aşkım canavarlar gibi takip edecek!.. Faruk Nafiz Çamlıbel SEVİYORUM SENİ  Seviyorum seni ekmeği tuza batırıp yer gibi  geceleyin ateşler içinde uyanarak ağzımı dayayıp musluğa su içer gibi,  ağır posta paketini, neyin nesi belirsiz, telâşlı, sevinçli, kuşkulu açar gibi,  seviyorum seni denizi ilk defa uçakla geçer gibi  İstanbul'da yumuşacık kararırken ortalık,  içimde kımıldanan bir şeyler gibi, seviyorum seni.  'Yaşıyoruz çok şükür' der gibi.  Nazım Hikmet  

YEZİDİLİĞİN YOKEDİLMESİ ÜZERİNE BİLİMSEL SAHTEKÂRLIK

  Yezidiliği yoketmek için yapılan sinsi uygulama… Yezidilik yerine EZİDİLİK kullanılarak,   bir kelime değil br topluluk   yok edilmeye çalışılıyor. Ortadoğuda geneli Şafii Kürtler arasında   Yezidiler   bir ayrıcalık gösterirken adlarının   “Ezidi” olarak değişimi   -mesnetsiz uydurmalar ile-   bir topluluk tarihinden koparılmak isteniyor. Lawrensin “Kürtleri Türklerden   koparmak için bir yüzyıl gerekir dediği gibi.” Yezidiler içinde   bir elli sene yeter gibi. Çünkü Yezidiler kapalı toplumdan yeni yeni açılım gösteriyorlar. En son İŞİD in terör faaliyetleri ile Yezidiler ağır yara aldılar. Birde bu hain plan ile 20 sene sonraki yeni nesil tarihinden kopacak ve istenilen hedef ne ise [?]  o olacaktır.   YÖK tezlerinde bile son yıllarda     Yezidilik, dipnotlarda   varken, temel metinlerde   Ezidilik   olarak yazılması ilmi ve araştırma kurallarına uygun değilken o tezler nasıl ilmi kurullardan geçmiş hayret ediyorum… İlk çıkışında İslami bir yapıya sahip iken, kapalı bir to