Ana içeriğe atla

  
 
Print Friendly and PDF

Hastalığın İçinde olan İnsanlar Zihinsel Bir Bozuklukla Nasıl Yaşar?

 


Şizofreni", "depresyon", "anoreksi" kelimeleri ile kolayca çalışırız. Fakat bu tür teşhislere sahip insanların neler yaşadığını nasıl hayal edersiniz?

 Kendimizi en azından kısmen onların yerinde hayal edebilirsek, onları daha iyi anlayacağız ve kırılgan iç dünyalarına daha dikkatli davranacağız.

Son yıllarda psikologlar, belirli zihinsel bozukluklardan muzdarip insanların kişisel deneyimlerini incelemek için çeşitli çalışmalar yürüttüler. İşte bu bilimsel çalışmaların bazı sonuçları.

Depresyon boşluk gibi geliyor

Birkbeck Üniversitesi'ndeki (Londra) araştırmacılar, depresyon teşhisi konan yedi kişiyle görüştü. Hikâyelerindeki ana tema, tükenme ve yıkım temasıydı. “Sanki bir şey beni terk etti, mutluluğumu da beraberinde götürüyor”, “Bazen hayatım bloke olmuş gibi geliyor bana.”

Bir diğer önemli tema, diğer insanlardan kopukluk duygusuydu. “Adada yalnız görünüyorsun… Uzakta sahili görüyorsun, diğer tüm insanlar orada ama onlara bir yol yok ya da belki de gitmek istediğim bir yol yok.”

Çalışma yazarları Jonathan Smith ve John Rhodes, tüm katılımcıların yalnızlık, iç boşluk ve geleceklerinin olmadığı hissini yaşadıklarını belirtiyor.

Obsesif Kompulsif Bozukluk: Düşman ve Dost

Araştırmacılar Helen Murphy (East London Üniversitesi) ve Ramesh Perera-Delcour (Surrey Üniversitesi) OKB teşhisi konmuş dokuz kişiyle bir saatlik bir anket yaptıktan sonra, yanıtlarında üç ana tema belirledi: “Normal olmak istiyorum, normal olmak istiyorum. herkes gibi”, “hayat iyi değil” ve “OKB'yi seviyorum ve nefret ediyorum.”

İlk iki konu, kompulsif davranıştan kaynaklanan acı verici durumlarla ilgiliydi. Örneğin, başka bir kiracıyla aynı daireyi paylaşan görüşmecilerden biri, banyoya girmeden önce her gün bir saat banyoyu temizledi. Ancak aynı zamanda, katılımcılar kendilerine bir tür “koltuk değneği” olarak hizmet eden saplantılardan tamamen kurtulmaktan korkacaklarını itiraf ettiler.

Şizofreni teşhisi korkutucu ama tedaviye giden yolu açıyor

Nottingen Üniversitesi'nden Lorna Howe ve meslektaşları yedi şizofreni hastasıyla görüştüler. Hepsi zor bir ikilemle yüzleşmek zorunda kaldı: bir yandan tedaviye başlamak için teşhisleri hakkında daha fazla bilgiye ihtiyaçları vardı, diğer yandan utanç verici bir damga olarak onları önceden korkuttu. Bunu başkalarından saklamaya çalıştılar, doktorların “psikoz” gibi daha akıcı tanımlar seçerek korkutucu kelimeyi aşmaya çalıştıklarını belirttiler ... “Benimle bir konuşmada, bu kelimeyi telaffuz etmemeye çalışıyorlar, kulağa bir lanet gibi geliyor. ”

Tüm anket katılımcıları, biyolojik bir doğası olan (“kimyasal dengesizlik”) bu hastalığa bilimsel yaklaşım ile akraba ve arkadaşlarının algısı arasında çözülemez bir çelişki olduğunu belirtti. “Annem sadece şöyle dedi: Sana söyledim, bütün mesele şu ki sen bir medyumsun ...” diye cevap verenlerden biri itiraf etti. Araştırmacılar, hastaların bu tanıdan korkmalarının, tedaviye zamanında başlamalarını engellediğini vurguluyor.

Kafadaki sesler farklı algılanabilir

Nottingham klinik psikologları Lucy Holt ve Anna Tickle, işitsel halüsinasyonları olan hastalardan alınan kişisel tanıklıkları içeren önceki yedi çalışmayı gözden geçirdi. "Kafadaki sesler" ile ilgili deneyimlerin çok çeşitli olduğu ortaya çıktı.

Kafanızdaki sesler, bir kişinin arkadaşlarını veya ailesini eleştirdiğinde sosyal ilişkilerini etkiler.

Sesler kafasının içinde, birine - dış uzayda geliyor gibi görünüyor. Bazıları onları kontrol edebileceklerini düşünüyor, bazıları değil. İlginç bir şekilde, bu halüsinasyonları beyindeki kimyasal bir dengesizliğe bağlayanlar, onları daha az kontrol edebiliyorlar.

Kafanızdaki sesler, bir kişinin arkadaşlarını veya ailesini eleştirdiğinde sosyal ilişkilerini etkiler. Öte yandan, bazen bir kişinin yalnızlıkla başa çıkmasına yardımcı olurlar. "Pek arkadaşım yok... bu sesler bana gerçekten yakın ve ben onlara yakınım."

Aynalarla karmaşık ilişki

Dismorfi (dismorfofobi), bir kişinin görünüşündeki bazı küçük kusurlar (veya kusurlar) üzerinde aşırı konsantrasyonu ile ilişkili bir bozukluktur. Bu endişe o kadar büyüktür ki, çalışmayı ve insanlarla etkileşimi engeller. City University London'daki araştırmacılar, bozukluğu olan on bir kişiyle yapılan bir anketin sonuçlarını yayınladılar. Hepsi aynalara karşı kendilerini korkutan zor tutumlarını anlattılar.

Örneğin, ankete katılanlardan biri, bir keresinde 11 saat boyunca aynaya baktı ve kendisinin dışarı çıkmaya karar verecek kadar istediği bir açı bulmaya çalıştı. Bir diğeri aynalara "piçler" diyor ve aynaya bakmak bir tür kendini yaralama biçimi. “Canavara benziyorum”, “İğrenç, itici bir görünümüm var”, “Her şey, kelimenin tam anlamıyla çevredeki herkes çekici. Çirkin olan tek kişi benmişim gibi hissediyorum" tipik yanıtlardır.

Kendine zarar verme: Bazı insanlar kendi kanlarını görünce rahatlarlar.

Yeni kabul edilen 1.100 psikoloji öğrencisinin toplu taraması sırasında, 64 kişinin kendine zarar vermeye yatkın olduğu belirlendi. Yarısından fazlası kendi kanlarını görmenin kendileri için önemli olduğunu kabul etti. En tipik açıklama, sakinleştirici olmasıydı. “O zaman var olduğumu hissediyorum”, “Bu her şeyi doğru yaptığımı / kendimi yeterince derinden incittiğimi gösteriyor” yanıtları da vardı.

Kendi kanlarını görmenin önemli olduğu kişiler, diğerlerine göre birkaç kez daha fazla kendine zarar vermeyi tekrarladı. Ankette bunun duygularını düzenlemenin bir yolu olduğunu söyleme olasılıkları daha yüksekti. Kendine zarar vermeye eğilimli ergenlerden iki hafta boyunca yanlarında özel bir dijital cihaz taşımaları ve her kendine zarar verme olayı ile ilgili motivasyonlarını kaydetmeleri istendi. Yaklaşık yarısında, bunu tatmin, uyarım ve acıyı hissetmenin bir yolu olarak formüle ettiler.

Anoreksiya bir kişiyi kontrol etmeye başlar

“Anoreksiya arkadaşınız olur” - böyle bir formülasyon, anoreksiyadan kurtulan insanlarla yapılan bir anket sırasında dile getirildi. "Yalnız hissettim... ama en azından A aldım." Sanki özel bir isimmiş gibi böyle bir adlandırma tesadüfi değildir. Araştırma yazarları Sarah Williams ve Marie Reid'e göre, anket katılımcıları zaman içinde anoreksinin kendi zihinleri üzerinde kontrol için savaşmak zorunda kaldıkları ayrı bir yaratık gibi olduğunu kabul ettiler.

İşte bir başka karakteristik ifade: “Sanki içimde iki kişi vardı: bir yanım doğru olanı yapmayı biliyordu, diğeri beni yoldan çıkarmaya çalıştı. Ana (kişinin anoreksiyaya verdiği isim bu) kafamı karıştırmaya ve bana emir vermeye çalıştı.

İyileşme süreci aşamalıdır ve sonuçlar aniden fark edilir.

Birkaç yıl önce araştırmacılar, bir kişinin zihinsel sağlığını iyileştirme sürecini nasıl algıladığını bulmaya karar verdi. Depresyon ve anksiyete bozukluğu olan 18 kadın ve 9 erkekle görüştüler. Araştırmacılar, hastaların bilişsel-davranışçı terapi sürecinde nasıl olumlu değişiklikler yaşadıklarıyla ilgilendiler.

Katılımcılardan biri, “Her şey yavaş yavaş oldu, ancak değişimin farkındalığı aniden geldi” diye yanıtladı. Katılımcıların çoğu, olayın olduğu anı hatırladı. İşte bu röportajlarda kulağa hoş gelen ana temalar: motivasyon ve hazır olma (“Eski halime dönmek için her şeye hazırdım”, eğitim (“Davranışımı değiştirmeyi öğrendim”, “Atılganlık hakkında birçok materyal okudum”). ), bir psikoterapist ile etkileşim (“…Seni değerlendirmezler, senin içini görüyormuş gibi yapmazlar”), benlik algısındaki değişiklikler (“Ben güçlü bir insanım”) ve psikoterapinin rahatlaması getirir (“Bu, sesimi çıkarmam, baskı yapan her şeyden kurtulmam için bir fırsattır”) .

Bu blogdaki popüler yayınlar

TWİTTER'DA DEZENFEKTÖR, 'SAHTE HABER' VE ETKİ KAMPANYALARI

Yazının Kaynağı:tıkla   İçindekiler SAHTE HESAPLAR bibliyografya Notlar TWİTTER'DA DEZENFEKTÖR, 'SAHTE HABER' VE ETKİ KAMPANYALARI İçindekiler Seçim Çekirdek Haritası Seçim Çevre Haritası Seçim Sonrası Haritası Rusya'nın En Tanınmış Trol Çiftliğinden Sahte Hesaplar .... 33 Twitter'da Dezenformasyon Kampanyaları: Kronotoplar......... 34 #NODAPL #Wiki Sızıntıları #RuhPişirme #SuriyeAldatmaca #SethZengin YÖNETİCİ ÖZETİ Bu çalışma, 2016 seçim kampanyası sırasında ve sonrasında sahte haberlerin Twitter'da nasıl yayıldığına dair bugüne kadar yapılmış en büyük analizlerden biridir. Bir sosyal medya istihbarat firması olan Graphika'nın araçlarını ve haritalama yöntemlerini kullanarak, 600'den fazla sahte ve komplo haber kaynağına bağlanan 700.000 Twitter hesabından 10 milyondan fazla tweet'i inceliyoruz. En önemlisi, sahte haber ekosisteminin Kasım 2016'dan bu yana nasıl geliştiğini ölçmemize izin vererek, seçimden önce ve sonra sahte ve komplo haberl

FİRARİ GİBİ SEVİYORUM SENİ

  FİRARİ Sana çirkin dediler, düşmanı oldum güzelin,  Sana kâfir dediler, diş biledim Hakk'a bile. Topladın saçtığı altınları yüzlerce elin,  Kahpelendin de garaz bağladın ahlâka bile... Sana çirkin demedim ben, sana kâfir demedim,  Bence dinin gibi küfrün de mukaddesti senin. Yaşadın beş sene kalbimde, misafir demedim,  Bu firar aklına nerden, ne zaman esti senin? Zülfünün yay gibi kuvvetli çelik tellerine  Takılan gönlüm asırlarca peşinden gidecek. Sen bir âhu gibi dağdan dağa kaçsan da yine  Seni aşkım canavarlar gibi takip edecek!.. Faruk Nafiz Çamlıbel SEVİYORUM SENİ  Seviyorum seni ekmeği tuza batırıp yer gibi  geceleyin ateşler içinde uyanarak ağzımı dayayıp musluğa su içer gibi,  ağır posta paketini, neyin nesi belirsiz, telâşlı, sevinçli, kuşkulu açar gibi,  seviyorum seni denizi ilk defa uçakla geçer gibi  İstanbul'da yumuşacık kararırken ortalık,  içimde kımıldanan bir şeyler gibi, seviyorum seni.  'Yaşıyoruz çok şükür' der gibi.  Nazım Hikmet  

YEZİDİLİĞİN YOKEDİLMESİ ÜZERİNE BİLİMSEL SAHTEKÂRLIK

  Yezidiliği yoketmek için yapılan sinsi uygulama… Yezidilik yerine EZİDİLİK kullanılarak,   bir kelime değil br topluluk   yok edilmeye çalışılıyor. Ortadoğuda geneli Şafii Kürtler arasında   Yezidiler   bir ayrıcalık gösterirken adlarının   “Ezidi” olarak değişimi   -mesnetsiz uydurmalar ile-   bir topluluk tarihinden koparılmak isteniyor. Lawrensin “Kürtleri Türklerden   koparmak için bir yüzyıl gerekir dediği gibi.” Yezidiler içinde   bir elli sene yeter gibi. Çünkü Yezidiler kapalı toplumdan yeni yeni açılım gösteriyorlar. En son İŞİD in terör faaliyetleri ile Yezidiler ağır yara aldılar. Birde bu hain plan ile 20 sene sonraki yeni nesil tarihinden kopacak ve istenilen hedef ne ise [?]  o olacaktır.   YÖK tezlerinde bile son yıllarda     Yezidilik, dipnotlarda   varken, temel metinlerde   Ezidilik   olarak yazılması ilmi ve araştırma kurallarına uygun değilken o tezler nasıl ilmi kurullardan geçmiş hayret ediyorum… İlk çıkışında İslami bir yapıya sahip iken, kapalı bir to